Beautiful Young Woman choosing between Fruits and Sweets

Cum îți păcălești creierul să uite de poftele alimentare

Creierul este programat genetic să prefere alimentele bogate în calorii. Din acest punct de vedere, cu toții suntem dependenți de acest tip de alimente. Însă putem învăța să controlăm aceste pofte primitive ale creierului, după cum sustine Dr. Mark Hyman, specialist în nutriție și autor al bestseller-ului The Blood Sugar Solution.

Ca să înțelegm mai bine cum ne putem reprograma creierul să aleagă hrana de care organismul are nevoie, să vedem întâi cum a ajuns creierul să caute și să prefere alimentele bogate în calorii și sărace în nutrienți.

Caloriile înseamnă supraviețuire

Nevoia creierului pentru alimente calorice este o caracteristică genetică dezvoltată în epoca vânătorilor-culegători și reprezenta un mecanism de siupraviețuire. Consumul cât mai multor alimente bogate în calorii, ori de câte ori apărea ocazia, le permitea strămoșilor noștri să acumuleze un exces de calorii, ceea ce îi ajuta să supraviețuiască în perioadele în care hrana se găsea mai greu. Așa au stat lucrurile pentru 2,4 milioane de ani și a permis speciei să supraviețuiască. Acum însă, această caracteristică genetică ne îngrașă și ne îmbolnăvește. Și asta deoarece creierul nostru nu a evoluat cu aceeași viteză cu care s-a dezvoltat mediul înconjurător. Creierul uman s-a dezvoltat pe parcursul a 2,5 milioane de ani. Și, cu excepția ultimilor 10.000 de ani, oamenii s-au hrănit cu animalele pe care le-au vânat sau plantele sălbatice culese. Accesul la hrană era destul de dificil, iar consumul caloric nu se compară cu cel din zilele noastre. De aceea, și necesarul caloric era mult mai ridicat atunci.

Bine de știut!
Vânătorul-culegător își lua 60% din calorii din alimente de origine animală și 40% din alimente de origine vegetală.

Alege carbohidrații buni

Deși carbohidrații au o reputație negativă, sunt nutrienții care ne asigură o viață lungă și sănătoasă. Nu este vorba despre dulciurile și zaharurile procesate, ci despre fructe, tuberculi, semințe și nuci crude, adică alimente integrale, prezente din plin în alimentația strămoșilor noștri. Acestea conțin fibre, vitamine, minerale și fitonutrienți decare organismul are nevoie pentru buna desfășurare a proceselor metabolice. De asemenea, se digeră mai greu, lucru care duce la o creștere glicemică lentă. Acest lucru echilibrează metabolismul și oferă un nivel energetic constant. În plus, alimentele integrale conțin toate informațiile potrivite pentru a activa genele benefice.

În ultimii 10.000 de ani s-au dezvoltat agricultura și industria. Și brusc, totul s-a schimbat. Azi, 60% din caloriile zilnice provin din alimente pe care strămoșii noștri nici nu le-ar recunoaște ca hrană. Cele mai multe dintre acestea sunt pe bază carbohidrați simpli (cereale, băuturi carbogazoase, alimente rafinate), pe care creierul le percepe ca surse nesfârșite de energie ușor de obținut. Rezultatul? Epidemia de diabet și obezitate cu care se confruntă țările industrializate.

Gliucidele și rezistența la insulină

Când consumăm carbohidrați simpli (zaharuri, amidon), aceștia trec aproape instantaneu din intestin în sânge. Imediat, nivelul glucozei crește. Pentru a regla nivelul de zaharuri din sânge, organismul produce insulină. Acest hormon permite accesul glucidelor în celule și reglarea nivelului de glucoză din sânge. Forțate în permaneneță să primească o cantitate mare de glucide, celulele organismului își pierd în timp această capacitate. Astfel, ele devin imune la insulină, iar organismul eliberează tot mai multi hormoni pentru a ține glicemia sub control. Acest proces provoacă o dereglare în organism, ce poartă numele de rezistența la insulină.

Bine de ștuit!
Rezistența la insulină este una dintre cauzele declanșatoare ale diabetului. În plus, predispune la îngrășare, crește tensiunea și nivelul de colesterol, scade fertilitatea, induce o stare de oboseală și poate duce chiar la instalarea cancerului.

Cum îți reeduci creierul să aleagă alimente sănătoase

Din fericire, poți să-ți înveți creierul să aleagă alimente sănătoase. Iată cum:

• Echilibrează-ți nivelul glicemiei. Creșterile și scăderile bruște ale glicemiei induc poftele alimentare. Dacă ți se face foame între mesele principale, însemnă că nivelul glicemiei scade puternic. Și când nivelul glucidelor din sânge scade, ai mânca orice. Pentru a echilibra nivelul glicemiei, ia o gustare fieare 3-4 ore (semințele sau alunele sunt potrivite, pentru aportul de proteine).

• Renunță la îndulcitorii artificiali și la băuturile dulci. Sucurile carbogazoase sunt pline de chimicale și au un conținut de glucide foarte ridicat, iar sucurile de fructe procesate conțin îndulcitori. Pentru hidratare, optează întotdeauna pentru apă sau ceaiuri din plante. Ceaiul verde, de exemplu, conține fitochimicale prețioase pentru sănătate. Evită capcana băuturilor dietetice. Îndulcitorii artificiali acționează la nivel celular la fel ca zahărul, iar acest lucru duce la eliberarea insulinei în organism.

• Consumă proteine la micul dejun. Ideal ar fi să consumi proteine la fiecare masă, dar este bine și la micul dejun, dacă vrei să alegi doar una. Ouăle, nucile, semințele, untul de arahide sau shake-urile din proteine ajută la scăderea în greutate, țin poftele alimentare sub control și activează metabolismul.

8 thoughts on “Cum îți păcălești creierul să uite de poftele alimentare

    1. admindetoxifiere Autor articol

      Doua linguri de unt de arahide contin 7 grame de proteine. Corpul uman foloseste aminoacizii care se gasesc in proteine pentru a construi si repara tesutul muscular. In plus, fata de rolul metabolismului in dezvoltarea muschilor, alimentele bogate in proteine, cum ar fi untul de arahide, vor contribui la mentinerea pe termen lung a senzatiei de satietate.
      Proteinele din untul de arahide ca si alte proteine vegetale contin un set incomplet de aminoacizi, astfel incat va fi nevoie sa consumati un pahar de lapte alaturi de un sandwich cu unt de arahide pentru a completa setul.

      Răspunde
  1. Tamara

    Situl este bine documentat si prezentat frumos. Felicitari! In privinta creerului pacalit sa uite de poftele alimentare este discutabil. Poate dupa mai mult exercitiu reusim sa-l pacalim. Voi incerca.

    Răspunde
  2. Sandra

    Eu am renuntat la sucurile artificiale si la zaharul in exces din alimentatie. Beau cafeaua fara zahar si fara lapte si a fost mai greu doar primele zile. Chiar este vorba de reeducare. Acum daca mananc ceva foarte dulce ma opresc din a manca mult pentru ca organismul s-a obisnuit cu mult mai putin si reactioneaza prin a-mi da o stare de moleseala. E doar o iluzie ca iti iei energia cu ceva dulce.

    Răspunde
  3. Amelia

    Prezentat foarte bine acest site.Detoxifierea este problema secolului. Multe alimente sunt detoxifiante, (Cafeaua,portocalele, legumele in general).Consumand zilnic legume si fructe este necesara cura de detoxifiere?

    Răspunde
    1. admindetoxifiere Autor articol

      Specialistii spun ca avem nevoie de detoxifiere macar o data la 6 luni. Trebuie sa facem periodic o cura de detoxifiere pentru a elimina toxinele care ajung in organism din alimente, din medicamentele pe care le luam, din apa potabila, din aer sau cosmeticele pe care le folosim. Chiar atunci cand consumam o cantitate adecvata de fructe si legume, daca le achizitionam din comert majoritatea sunt tratate pentru eficientizarea productiei, afectand insa organismul uman.

      Răspunde
  4. Cornel

    Am inteles din ce am mai citit ca pofta de dulce poate sa treaca si cu ColonHelp. Eu mi-am luat pachetul cu SilhouetteHelp. Lucrez ca bucatar si sunt tentat sa gust toate preparatele. O sa inlocuiesc o masa cu ColonHelp si o sa beau in fiecare zi ceaiul.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s